måndag 19 januari 2009

Missnöjet är stort

Tack syster. Jag målade över ansiktet med Neutral (inte vit men nästan) och lät det torka. Dessutom flyttade jag det högra ögat (till vänster i bild) lite närmare näsan. Sen har jag experimenterat med att lägga på skugga först med Ultramarin och därefter en blandning av ockra, burnt sienna, krapplack och vitt för att få fram en "hudton". Jag målade med en blöt trasa för att få tunna lager. Det blev inte bra med pensel. Nu ger jag mig för denna gång och kommer att göra en ny. Det är ju genom övning man lär sig. Jag har inte varit så pigg på att måla samma motiv om och om igen men det här känner jag för att få till ordentligt. Jag har inte fått fram det jag vill varken i uttryck eller djup. Men skam den som ger sig.

2 kommentarer:

  1. Den vinkel du har på motivet är jättesvår jag brukar fota mig själv då för att se hur näsa, öga och mun ser ut i den vinkeln annars är det lätt att få skev bild. Ett annat knep är att se på bilden i en spegel DÅ ser man ev. "fel".
    Visst vet du att om du "kör fast" vid porträttmålning och tycker att du inte når den likhet du vill ha fram så kan du vända tavlan upp och ner så blir du mindre beroende av hur de olika ansiktsdragen förhåller sig till varann och du kan få fram en bättre porträttlikhet.
    Lite stalltips som du säkert redan kan. Just nu stickar jag bara vantar och benvärmare så målningen ligger och vilar upp sig. Sjuttioelva påbörjade projekt att tampas med då jag får pension ...eller nåt!
    Massakram syster

    SvaraRadera
  2. Ja, kära du nog vet jag knepen. Och jag har en spegel på dörren i studion och när jag tittar där vill jag bara hänga ett skynke över målningen. Men nu har jag lagt ner just den. Den får vara som den är. Jag ska göra en ny och kanske gör jag en i blyerts också. Vem vet?
    Stickning brukar jag göra när jag åker med Lars i bilen men det får inte vara för mörkt ute. Även om han inte har ont av att jag tänder belysningen så känns det inte så bra för mig. Och det gäller att ha ett garn som inte fäller en massa trådar som ullgarn har en benägenhet att göra.
    Jag har tänkt sticka ett par tumvantar men har inte begripit mig på mönstret riktig och inte införskaffat det garn jag ska ha heller ännu. Men nu känns det även som om det börjar bli lite sent på säsongen för vantar. Men de blir kanske färdiga till nästa vinter =)
    Är hemma just nu. Huvudvärk och tät i näsan. Lars är ännu inte frisk från flunsan men han smittar nog inte längre. Ska ringa Mattias och höra om han verkligen ska komma hem i helgen när vi inte är helt kuranta någon av oss.
    Ha en bra helg. Kram /babban

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...