söndag 25 oktober 2009

Luktterapi ... nä jag menar zonterapi

Har gått utan lukt och smak sen i somras och läkaren ordinerar Nasonex men inte har det blivit bättre fast jag varit duktig och följt ordinationen även om jag helst hade sluppit. Försökte med saltvatten och näskanna men det var så tätt i höger näsborre så vattnet rann nästan inte alls igenom. Nu ska jag öka till dubbel dos under två veckor för att se om det släpper eftersom jag berättade för läkaren när jag var där i onsdags att det har börjat komma en luktdust då och då och att jag kan känna skillnad på salt, heta kryddor och sött. Men jag tror inte att det är medicinen utan friskvårdskupongerna som gjort susen.Vi får (tyvärr för sista året) 2x250 kr i friskvårdskuponger via jobbet och jag har tagit dessa två häften och varit till en zonterapeut och fått två behanlingar. Och efter den senaste behandlingen som varade en timme där hon tryckte på den ena onda punkten efter den andra så kunde jag faktiskt känna lukt och smak på den äckliga Nasonexen! Jag känner lite lukt nu en framför allt har smaken börjat komma tillbaka. Så nu har jag beställt ytterligare en timmes behandling som jag ska få i morgon eftermiddag. Det gör ont som Sören. Men ont ska med ont fördrivas. Jag är i alla fall förhoppningsfull och man ska ju tro på det man gör, inte sant?
Har målat lite idag. En bekant har beställt en triptyk och jag har ju kämpat med den i över 1 år nu men om hon inte är nöjd med den här så får hon tillbaka sin fönsterram och får skaffa någon annan som målar åt henne. Det är inte roligt att måla på beställning. Nu har jag fotat av och satt ihop målningarna med ramen i Photoshop och skickat till henne för kommentar. Så nu är det bara att vänta på reaktionen fån henne.

Ida är det regn och rusk ute, ett riktigt sjusovarväder. Men snart blir det liv i luckan här hemma. Barnbarnen med föräldrar kommer hit på middag. Vi ska ha nudelsallad med grillade kycklingspett. Jag har inte riktigt kommit på hur nudelsalladen ska tillredas för det är maken som bestämt. Om jag gör en pastasallad så blandar jag i dressing och ingredienser i pastan när den är varm och sen får den svalna men nu ska vi tydligen lägga upp nudlarna direkt på tallrik, tillsätta diverse tillbehör och sen lägga grillspetten på kanten av tallriken. Ja, ja det ger sig. Jag ska försöka komma ihåg att ha kameran framme och fota resultatet. Och tala om smakupplevelsen (om jag nu kan det).
Ha det bra, njut av livet.


2 kommentarer:

  1. Men herregud har inte det där eländet släppt än? Tror absolut på zonterapi och du ser ju redan resultat, det där skulle du gjort för länge sen..men man tror alltid att saker ska gå över. Ät nu inte ihjäl dig då du får tillbaka lukt och smak bara. Vilken vacker tavla tror absolut att hon blir nöjd annars vet jag inte...Har du några fårskallar till salu? Tycker mycket om får vi hade ju det hemma då jag var barn. Maten låter ju god så man får säga Bon appetit då
    Kram systra i norra ishavet

    SvaraRadera
  2. Tja, jag kände i alla fall smaken av thai chilin som skulle hällas över. Och jag fick slänga på lite soja också för att få till det. Töserna gillade grillspetten. Bild kommer på tallriken. Får (haha) se om jag kan få till några får framigenom. Jag gillar också dem och att måla dem. Det behövs så lite för att man ska förstå att det är ett får.
    Kram tillbaka.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...