onsdag 23 oktober 2013

ny teknik

Ny och ny. Den är väl hur gammal som helst men för mig är den ny :)

Jag har börjat en keramikkurs och eftersom jag aldrig pysslat med lera förut så frågade jag om det var något särskilt man brukade börja med och kursledare sa lite lojt - Ja, man kan ju göra ett äpple eller ett päron eller ...... Äpple - det fick mig att tänka på en Knäppgök! Å en knäppgök blev det. Fast inte den färg jag ville ha men den är söt ändå. 

Och sen ville jag göra en Långstrumpa men eftersom det skulle bli lite vingligt med de långa benen till den kroppen på lera som är fuktig och mjuk innan den torkat bestämde jag mig för att den skulle sitta ner. Den ser lite skitnödig ut eller som om den försöker med sitt-ups eller nåt. Och glasyren vart helt kass. Men jag tar det med mig till nästa pippi. Det är ju av misstagen man lär sig. Och jag tror att jag måste tunna ut både färg och glasyr nästa gång. Gå på egen känsla och inte på vad andra säger.



Därefter drejade jag och den första lilla skålen blev okej men den andra ville jag försöka få lite tunnare och då blev den lite deformerad. Men en snygg glasyr, blå med vita prickar i.
Nu har jag gjort två stora muggar med en fågel dekorerad på och de ska jag ha till mina penslar. Vet inte än vilken färg de ska ha men det ger sig.
Nästa fågel ska bli röd i alla fall. DET vet jag. Och STOR - större än de två första. 
En kompis på jobbet vill att jag gör en Knäppgök till henne, hon tyckte om den, så det får bli en till sån också. Här gäller det att ligga i varje måndagkväll, det förstår man ju.





Sen har jag pysslat lite på hemmafronten oxå, några nya kort att ha på lut när någon fyller år - 
om jag inte glömmer förstås :( 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...